Wanneer werknemers volgens hun purpose werken, zijn ze betrokken bij je onderneming, verbonden met het team en nemen ze de verantwoordelijkheid voor hun werkzaamheden. Het verhoogt hun werkgeluk, en dit draagt bij aan het succes van jouw organisatie. Maar hoe weet je nu of jouw werknemers hun werk als betekenisvol ervaren? Dit kun je herkennen aan drie aspecten: bevlogenheid, tevredenheid en betrokkenheid.
Als mensen werken volgens hun purpose, ervaren ze hun werk als betekenisvol. Het draagt hierdoor bij hun individuele werk- en levensgeluk. Logisch ook, want als je het werk dat je doet waardevol vindt, ga je met een heel ander gevoel naar je werk.
Over het algemeen bepalen de volgende drie kenmerken hoeveel werkgeluk een medewerker ervaart. Ik geef je per kenmerk ook een paar suggesties om te toetsen hoe dit binnen jouw organisatie is geregeld.
1. Bevlogenheid
Als je doet waar je energie van krijgt, ben je intrinsiek gemotiveerd om hier heel je ziel en zaligheid in te stoppen. Dit maakt je effectief, efficiënt en meer mensgericht.
Om de bevlogenheid van je medewerkers te verhogen, kun je verschillende acties ondernemen. Stel jezelf bijvoorbeeld de volgende vragen:
– Weet jij waar jouw medewerkers blij van worden?
– Hoe ondersteun je jouw medewerkers in het verder ontwikkelen van hun kennis en vaardigheden?
– Bespreek je weleens de privésituatie van je medewerkers tijdens 1-op-1 gesprekken?
Door oprecht in gesprek te gaan met jouw medewerkers, kun je ze beter helpen bij het vinden van een rol waar ze energie van krijgen.
2. Tevredenheid
Medewerkers zijn tevreden als ze zich herkennen in de vereisten van hun baan en werkgever. Zo krijgen ze bijvoorbeeld energie van de werkzaamheden waar ze goed in zijn, maar ook van een fijne groep collega’s. Tevreden zijn vormt dus de basis. Aan de hand van de volgende vragen toets je of je hier binnen jouw organisatie voldoende invulling aan geeft:
– Is het voor een werknemer duidelijk wat er nodig is om door te groeien naar een andere functie?
– Bied je jouw werknemers ondersteuning aan bij het optimaal organiseren van hun privéleven?
– Worden er buiten het werk om regelmatig groepsactiviteiten georganiseerd?
Als je op een van bovenstaande vragen ‘nee’ antwoordt, is het belangrijk hier verandering in te brengen. Organiseer bijvoorbeeld vaker een teamuitje en ondersteun jouw medewerkers in hun persoonlijke ontwikkeling.
3. Betrokkenheid
Medewerkers willen zich kunnen herkennen met de organisatie waarvoor ze werken. Op een moment dat een medewerker zich kan plaatsen in de visie en handelingen van een bedrijf, voelt hij zich meer verbonden. Deze betrokkenheid zorgt voor een hoge mate van loyaliteit en draagt bij aan het algehele werkgeluk.
Weten jouw medewerkers waar jullie organisatie voor staat? Vraag jezelf het volgende eens af:
– Zijn de kernwaarden van de organisatie bekend bij mijn werknemers?
– Is inzichtelijk hoe de individuele werkzaamheden van de medewerkers bijdragen aan deze kernwaarden?
– Bied ik mijn werknemers voldoende vrijheid om zichzelf te ontplooien?
Gebruik bovenstaande checklist om te bepalen op welke manier je de betrokkenheid binnen jouw organisatie verhoogt. Natuurlijk zijn er meerdere manieren om hier invulling aan te geven, maar met deze punten heb je al een goede basis in handen.
Toets regelmatig de mate van bevlogenheid, tevredenheid en betrokkenheid van jouw werknemers en stuur bij waar nodig. Zo krijg jij een organisatie met purpose-driven medewerkers die voor jou door het vuur gaan. Tegelijkertijd krijg jij zo de kans om een waardevolle bijdrage te leveren aan het leven van jouw medewerkers. Ook dat is betekenisvol!
Ben je op zoek naar purpose-driven werknemers of wil je werkgeluk binnen jouw organisatie aanjagen? Neem contact met ons op en we kijken samen naar de mogelijkheden.