Hoe herken je purpose-driven organisaties?

Zodra je weet wat jouw purpose is, wil je een baan die hier bij past. Maar hoe weet je welke organisatie aansluit bij jouw persoonlijke drijfveren? Daarvoor adviseer ik altijd om vier kernvragen te stellen en inzicht te krijgen in de visie en missie van de organisatie. Zo vind je een plek die oprecht bij jou past. 

Een betekenisvolle baan
Als je volgens je purpose leeft, vallen alle puzzelstukjes op z’n plek. Je weet waarom je het werk doet wat je doet, haalt daar voldoening uit en draagt zo je steentje bij aan een betere wereld. Dat klinkt prachtig, maar als je pas net je purpose hebt ontdekt, heb je dat carrièredoel waarschijnlijk nog niet bereikt. Misschien werk je nog niet op de plek waar jij het beste past of je hebt überhaupt nog geen idee waar die plek is. Ik hoor regelmatig dat mensen niet weten hoe of waar ze een werkgever vinden die een vergelijkbare missie heeft. Daardoor loopt de zoektocht naar een betekenisvolle baan spaak. Zonde, want er zijn meer dan voldoende purpose-driven werkgevers en die zijn nét zo hard op zoek naar purpose-driven medewerkers.

Ga op onderzoek uit
Wanneer je op zoek bent naar een baan die aansluit bij jouw purpose, is het belangrijk dat je jouw eigen visie scherp in het vizier hebt. Bij Verden werken we bijvoorbeeld uitsluitend samen met organisaties die actief zijn in de wereld van duurzaamheid of maatschappelijke zorg. Waarom? Omdat wij geloven dat vooral deze bedrijven iets willen bijdragen aan de wereld. En dat ze daarmee een groter doel hebben dan alleen succes behalen voor individueel gewin.

Als je de onderstaande vragen helder kunt krijgen, weet je dat je te maken hebt met een purpose-driven werkgever. Bij dit soort bedrijven vind je geen gewone baan, maar betekenisvol werk. Iets wat echt bij jou past.

1: Heeft de organisatie een duidelijke purpose?
Als mens kun je een purpose hebben, maar als bedrijf kan dit net zo goed. Een bedrijfspurpose is de manier waarop de organisatie probeert bij te dragen aan een betere wereld. Let wel op, want de purpose van het bedrijf is niet precies hetzelfde als de missie. De missie beschrijft wat het bedrijf wil bereiken voor het bedrijf zelf, de purpose legt ook uit hoe dit onze wereld een stukje mooier maakt.

2: Is de organisatie transparant over haar toekomstvisie?
Purpose-driven organisaties hebben vaak een duidelijk (maatschappelijk) doel voor ogen is. Om goed te weten of jouw persoonlijke purpose aansluit bij die van een bedrijf, is het belangrijk om te weten hoe de organisatie haar doelen wil bereiken. Waar liggen kansen voor jou en hoe kan jij met jouw talent en interesse impact maken? Als de visie van het bedrijf aansluit bij jouw eigen ambities én purpose, ben je op het juiste pad. 

3: Geeft de organisatie ruimte aan jouw persoonlijke ontwikkeling?
Het ontdekken van je purpose is geen lineair proces. Ook als je een goed idee hebt van wie je bent en hoe jij wilt bijdragen aan een betere wereld, is het nodig om af en toe bij te sturen. Purpose-driven organisaties passen daarom alleen bij purpose-driven medewerkers (zoals jijzelf!) als ze ruimte geven aan persoonlijke ontwikkeling.

4: Hoe meet de organisatie succes en resultaat?
Purpose-driven organisaties meten hun succes aan de hand van andere criteria dan (alleen) winst. Voor dit soort bedrijven zijn sociale impact en het verminderen van milieubelasting bijvoorbeeld ook belangrijke resultaten. Sluiten deze criteria aan op jouw persoonlijke normen en waarden? Dan is dit een goed teken. Hieraan herken je namelijk dat de organisatie (voor jou) de juiste doelen voor ogen heeft – en dat jouw bijdrage echt van betekenis is.

Start je zoektocht
Bovenstaande vragen gelden voor zowel grote als kleine organisaties, van toonaangevende overheidsinstellingen tot innovatieve start-ups. Houd ze bij de hand tijdens jouw zoektocht en je zult zien dat je binnen mum van tijd door hebt welke bedrijven bij jouw purpose passen.

Succes!

Heb je jouw purpose in het vizier en zoek je een nieuwe uitdaging die hierbij past? Of heb je nog geen idee wat jouw persoonlijke missie precies is? Neem dan contact met ons op. We helpen je graag met het vinden van een betekenisvolle baan. 

maurik-500-500-50-cropped

Auteur

Maurik Griep
Maurik Griep is mede-oprichter bij Verden. Hier houdt hij zich bezig met het uitdragen van het belang van betekenisvol werk en het vinden van je purpose. Werk is namelijk een fantastische manier om iets bijzonders met je leven te doen.

Neem contact met ons op

Neem contact met ons op